11 maj 2011

Gästbloggare, Nobyåsa, Åsa Norberger Design!

Nobyåsa: Åsa Norberger Design, modedesign, föddes hösten 2009 då jag gick hemma med min minsting Douglas.

Det var väl egentligen redan när jag själv var liten allt började, det blev kläder till hela gosedjur och Barbie samlingarna. Då var det mer klipp och klistra som gällde, vilket det inte blir så mycket idag, iallafall inte till designen som ligger under mitt märke nobyåsa, konceptet ”One Of A Kind” tog form, med accessoarer, scarfs/halsband, armband, örhängen som jag idag säljer i butik. Varje produkt skiljer den andra åt. Det ska vara upplevelse att bära nobyåsa.
Detaljer, färg och material spelar en viktig roll där vintage och nytt mixas. Design, produktion och namngivning är mina verk. Annars produceras en del material i Europa. Det handfärgade mjuka garnet och de sagolika tygerna.
På tal om Europa så kommer mycket av min inspiration från resor jag gjort. Reste en hel del under några år, som verkligen formade mig till den person jag är idag. Upplevelserna, möten med människor och kulturer, historia, byggnader, miljöer, utmaningarna…
Det var karnevalen och livet i Brasilien, Backpacker resan genom Thailand, Malaysia, Singapore, Indonesien och Människor, byggnader, historia i Cuba, Italien Milano där jag bodde och studerade Fashion and Textile design på IED. Milano är en stad jag gärna åker till varje år och besöker mässan, matas av intryck där och var jag än befinner mig. I väskan bär jag alltid med mig en inspirationsbok som bara fylls med idéer, som väntar på att designas.


Emma Hamberg, författare och illustratör i scarf från nobyåsa.



De finns fler inspirationskällor, som mina barn Neya 4 och Douglas 2. Kombinationen av familjeliv och företagande är en ständig utmaning. Både skrämmande och spännande. Ingen dag är den andra lik. Jag bara älskar det. Det blir aldrig tråkigt! Precis som all design under nobyåsa: det skall alltid vara något som är lekfullt och något som sticker ut från mängden. Fler accessoarer designas nu och nästa projekt i verksamheten blir en egen klädlinje.


Just nu finns kollektionen ”Have Fun” med scarfes/halsband samt skedörhängen att köpa hos D.N.A. och i slutet på veckan levererar jag fler nyheter.

Tack tjejer för att jag fick gästblogga här hos er!

Missa inte tävlingen som pågår just nu på facebook, du har chansen att vinna en scarf från nobyåsa!

Ha det så gott!                                                                                                                                                                                        

//Åsa Norberger

Nobyasa finns på facebook och twitter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar