30 maj 2011

Gästbloggare: finaNina

finaNina heter egentligen Nina Jansson och mina smycken har funnits till försäljning hos D.N.A i snart ett år. Mitt företag, finaNina design, är ett relativt nytt företag där jag satte igång med mitt eget skapande av silversmycken på allvar i januari 2010. Innan dess sålde jag andra smycken och bijouterier, men då för 1,5 år sedan bestämde jag mig för att det äntligen var dags för att ta tag i mina drömmar och våga satsa på min egen design. Jag har ingen formell silversmideutbildning, utan har lärt mig via kvällskurser under årens lopp och framför allt via min egen nyfikenhet, envishet och min passion för silver.

Hur jag hamnade hos Lhina och Theresia är lite grann av en slump, eller kanske inte. Så här var det i alla fall. Jag som själv älskar handgjorda, vackra och unika saker hade vid åtskilliga tillfällen snokat runt i systrarnas mysiga butik. Tanken hade väl slagit mig att det skulle vara ett toppenställe för mina smycken, men med för dåligt självförtroende tänkte jag som så många andra kvinnor/tjejer runt om i landet: - Inte kan väl lilla jag, för inte är väl mina smycken så särskilt speciella. I vilket fall som helst så anordnade jag en utlottning i maj förra året och då lade en universitetskompis till mig ut tips om detta på sin Facebooksida. Strax efter det kom det ett mejl i min inbox ifrån Lhina som undrade ifall jag skulle vara intresserad av att vara med hos D.N.A Tjoohooo så glad jag blev!! Jo´rå, det visade sig att min universitetskompis är barndomsvän med bägge systrarna och på den vägen liksom halkade det på plats för mig. Tänk vad härligt krokiga stigar kan ta en framåt!

”peace@heart”, smycket som fångade Lhinas intresse.

Förra året kom jag också i kontakt med ett för mig alldeles nytt material – silverlera. Ett otroligt spännande material som ger möjlighet att skapa fritt på ett helt annat sätt än vid ”vanligt” silversmide. Silverlera är återvunnet silver från bl.a. elektronik, som sedan blandats med ett bindemedel (cellulosafibrer) och vatten till ett leraliknande material. Man formar sitt smycke, låter det torka och sedan bränns det i mycket hög värme. Cellulosafibrerna brinner upp och kvar blir 99,9% rent silver, sk. 999 finsilver. Därför kan personer med nickelallergi med fördel använda smycken skapade av silverlera. De flesta smycken finaNina säljer hos D.N.A är skapade av silverlera, men det kommer nog också att smygas in ett och annat i ”vanligt” silver.

 ”Här bor Nina” – så ofta som möjligt.
Skulpterade kaffebönor till örhängena ”Kaffesugen” under bränning.

Jag skapar smycken som ofta bär med sig subtila budskap som vuxit fram ur mina egna tankar och funderingar på saker och ting som ramlar över mig i livet. Eftersom budskapen kanske inte alltid är tydliga vid första anblicken, döper jag alltid smycket efter den tanke jag hade. Då jag också alltid har tyckt om att skriva, kombineras smyckena så gott som alltid med en text och en slags förklaring, där jag delar med mig av mina tankar i ord. Dessa texter läggs ut på min blogg, finaNina  - drömmar av silver. Inspirationen hämtas inte bara från mina inre tankar utan också från naturen, där jag har en stark dragning mot de organiska, runda formerna. Framför allt vill jag gärna förmedla en gnutta lekfullhet i det jag skapar.

”Kärleksbrev”, ”Kärleksord” – välj dina egna ord, ”Kaffesugen”, ”Shop ’til U drop”.

Sist men inte minst ett STORT TACK till Lhina och Theresia som både gett mig möjligheten att sälja mina smycken i deras butik, och att få vara med här och ”gästblogga”!!

Allra varmaste hälsningar
finaNina

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar