30 mars 2011

Gästbloggare nummer 3!

Konstnären Karolina Palmér

 


Jag har målat sedan jag var barn och har alltid haft mycket energi, när jag väl kommer igång och målar så går det undan! Men anledningen till att målandet blev mycket mer än bara en hobby kan jag tacka min bildlärare i gymnasiet för. Han tyckte att jag var duktig och produktiv och han uppmuntrade mig till att söka in på konstskola. Tänk vad  lite uppmuntran kan påverka hela livet!

 

Jag kom in på en bild och form linje utanför Uppsala efter gymnasiet och det var där jag fastnade för att måla i akryl och i olja.  Målandet är väldigt viktigt för mig, om jag inte har målat på att tag så får jag nästan lite abstinens. Min inspiration får jag från olika håll. Mycket dyker bara upp i huvudet! Jag ser bilder, motiv och färgkombinationer framför mig, speciellt när jag ligger och funderar innan jag ska somna. Men jag får även inspiration genom att bläddra i färgglada modetidningar och från miljöer som barer och caféer.

 

 

Jag gillar att måla tjejer! Mina talvor är oftast naivistiska och det finns nästan alltid med människor på motiven. Mycket färg och form är utmärkande i stort sätt alla mina målningar. Försöker jag måla en färgmässigt ”diskret” tavla så slutar det i alla fall med att jag kladdar på massor med färg tills jag är nöjd, för att få rätt känsla på tavlan. Jag har oftast ingen ”djup tanke” när jag målar mina tavlor utan jag vill att man ska få en ”feel good känsla”, en upplevelse och en positiv känsla av något slag. Väldigt ofta säger människor som tittar på mina tavlor att man blir glad av dem och det tycker jag känns jättekul!

För det är just det jag vill att man ska bli av mina tavlor, GLAD!

 



 

För drygt 6 år sedan startade jag min firma Karolina konst och jag driver den vid sidan av ett heltidsarbete som projektledare. All min lediga tid går åt till företaget förutom att umgås med min dotter Olivia som är 1,5 år (och min man såklart). Olivia älskar förövrigt att måla, inte konstigt när hon sett mig måla sedan hon var bebis.

Min dröm är att på sikt kunna leva på konsten på heltid och det tror jag faktiskt är möjligt då jag märker att ju mer tid jag lägger ner på konsten desto närmre målet kommer jag. Jag resonerar utifrån att ”syns man inte så finns man inte".  Det finns så otroligt många människor som är duktiga på att måla så det gäller därför att visa att man finns. Därför försöker jag att synas mycket på olika ställen och att regelbundet ha konstutställningar . Jag visar gärna upp min konst på ställen där där man kanske inte väntar sig konst, på ställen där jag når nya målgrupper. Bland annat så har jag min tavlor på några restauranger i Kungsbacka, där tavlorna pryder väggarna samtidigt som tavlorna är tillsalu.

 

Några bloggar har börjat skriva om min konst bla. så skriver Claudia Galli såhär: "Fina färger och fluffiga motiv, det är så jag skulle beskriva Karolina Palmérs fantastiskt fina verk. Hon gör allt ifrån underbaramålningar till vykort och lampskärmar. Den här tjejen är helt klart en ny favorit".

 

 

Jag kom i kontakt med D.N.A för första gången då jag läste ett reportage om den då nyöppnade butiken i min lokaltidning. Lhina och Theresa gillade min konst som tur var och jag fick börja sälja mina produkter hos dem. Jag har under åren haft lite olika typer av produkter i butiken, allt från målade glas, lampskärmar, vykort till akrylmålningar. I den nya butiken på Vallgatan säljer jag främst mina akrylmålningar som fått positiv respons. Det känns verkligen jättekul att få finnas med i det fina sortimentet på Vallgatan.  

 

Vi ger dig 10% rabatt på Karolinas tavlor & planscher

i butiken på Vallgatan under april månad.

 



Stort tack för att jag fick gästblogga!

Nu är snart våren här, härligt!
/Karolina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar