23 juni 2011

Gästbloggare - Pia Bergvall Lundén - Originella Original

Hej, jag heter Pia Bergvall Lundén, är konstnär och illustratör och driver företaget Originella Original. Jag gör produkter där mina målningar och illustrationer ligger till grund för designen. Från gratulationskort, till vackra träbrickor, tavlor och displayställ.
Jag har massor av idéer till vad mina motiv kan passa till så vi får se vad som kommer härnäst.



Mest uppmärksammad har jag blivit för mina kattmotiv. jag har målat ett femtiotal kattmålningar. 22 av dessa motiv har jag gjort till kort. 2 av dem har blivit brickor och dessa säljer jag bl a här hos D.N.A i Göteborg. En tredje bricka är på gång, men den kommer jag nog inte introducera förrän till Formexmässan i september.  

Mina målningar gör jag i akvarell och i akryl. Jag föredrar ljusa glada färger och jag är inte rädd för att dra på färg. Jag vill att mina tavlor ska leva och skapa en känsla hos betraktaren, då har jag lyckats.


Jag var med på min första Formexmässa i januari i år. Det var fantastiskt roligt. Jag hade inga förväntningar, var mest lycklig över att vara där. Det var en dröm som slog in, eller ett av mina många mål jag satt upp för mig själv. Jag jobbar stenhårt efter mål och sätter upp nya hela tiden. Det driver mig framåt och när jag blickar tillbaks på vad jag hittills har lyckats uppnå, blir jag väldigt stolt över att jag är där jag är, och gör det jag gör.


Namnet Originella Original hittade jag på när jag var arton år, men att det skulle ta 23 år innan jag startade firman trodde jag nog inte då. På den tiden fotade jag mycket, hade ett eget labb i klädkammaren. Jag målade också och tecknade. Men av en tillfällighet fick jag jobb i speditionsbranschen.

Under alla år och på olika jobb har jag alltid haft en längtan att få tid att göra det jag älskar, att jobba med bilder, att skapa, på heltid. Jag gifte mig, fick barn, skiljde mig, ny kärlek, fick barn, gifte mig, drömde … tills min man sparkade mig hårt där bak och sa - ”säg upp dig – lev din dröm”.


Jag sa upp mig, från ett kanonjobb och tog ett långt kliv ut i ovissheten, men med en enorm drivkraft och tro på mig själv. Och här är jag nu, med en kortkollektion och egendesignade brickor och reproducerade tavlor som säljs i butiker lite här och var.

Och just nu, mitt i sommaren, sitter jag faktiskt och målar tomtar!


Ha en fantastisk sommar och kika gärna in på min hemsida, www.originellaoriginal.se
Kram
Pia
Vi på D.N.A design and art har precis fått in Pias vackra kattbrickor i två utföranden:

Slitstark svensktillverkad bricka med björkfanérskärna. Tål maskindisk. Storlek 38 cm i diameter.
Pris 395 kr
Under vecka 26 är just dessa VECKANS VARA i vår butik i Göteborg och i vår webshop.
Vi ger dig då 30% rabatt på brickorna,
priset blir då endast 277 kr!
Så passa på att ge bort till någon kattälskare i din närhet eller behåll själv som ett konstverk i ditt kök.

Må fint i sommarsverige!
Varma hälsningar från tjejerna på D.N.A.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar