28 februari 2011

Gästbloggare nummer 2 - LITTLE GREEN STORY!


Jag har alltid haft en stark dragning mot estetiska yrken som till exempel fotograf, skådespelerska, designer  etc. Yrken som ger dig utrymme att använda dig av din inre kreativitet och lekfullhet till att skapa utan begränsningar.  Jag älskar även att resa. Det ger så många nya intryck, inspiration, en känsla av frihet och intressanta möten med nya människor.

Jag valde därför i tidig ålder att resa till Paris för att lära mig franska. Studier av franska övergick sedan till en designutbildning med inriktning på mode.  Ett vägval som skulle vara början till tanken på  att skapa något eget som några år senare blev Little Green Story.


Little Green Story är ett ekologiskt klädmärke som till början bestod av  trendiga t-shirts med illustrationer  men som idag, två och ett halvt år senare erbjuder en komplett look.
Jag  ville skapa ett klädmärke som ger dig en stil av avslappnad elegans blandat med en rockig attityd. Jag valde samtidigt när jag startade mitt märke att gå den ekologiska vägen för att bidra till en mer hållbar utveckling. Det känns bra att kunna bära kläder som ger dig både ett vackert yttre och ett gott samvete.

I skapandet av mina kollektioner inspireras jag ofta av en stadskvinna som gillar att resa, är social och nyfiken på livet. Jag tänker mig att hon rör på sig mycket och vill klä sig ledigt men samtidigt elegant  och med attityd. Min inspiration kommer även från film, konst och intressanta personligheter.  



Min vårkollektion (som finns hos D.N.A från mitten av mars) är inspirerad av personligheter som Sienna Miller och Kate moss som skapar sin egen personliga stil genom att mixa dressad och avslappnad klädsel.  Illustrationerna är en blandning av texter och bearbetade foton av kvinnor.

Jag tog kontakt med D.N.A förra säsongen genom att skicka dem min Look book och som tur var gillade de Little Green Story’s  kläder och så var vårt samarbete igång.

Tack  till Theresia och Lhina!


Med varma hälsningar,
Helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar